Silja ja mä – oi näitä vuosia!

Silja ja me. Operalla Visbyssä. Sairaan kylmä heinäkuun päivä, mutta hieno reissu.

Tiina Vahtera

Silja Line juhli Siljan nimipäivänä 22. marraskuuta 60 vuotistaivaltaan. Onnea! Olemme varttuneet melkein samaa tahtia, paitsi että minä olen paaaljon nuorempi. Vaikka en huomattavasti nuorempi olisikaan, en sitä tässä tunnustaisi.

Siljalla ja perheelläni on  pitkä suhde.  Tykkäämme Ruotsista jollain kummallisella tavalla. No, Tallinnastakin kyllä.

Molempi parempi.

Laivayhtiöiden suhteen olemme molempiruokaisia, mutta nyt on Siljan päivä. Muuten, kun minua kastettiin jokunen vuosi sitten, vanhemmillani oli nimivaihtoehtoina Tiinan ohella Jaana, Leena tai Päivi. Näin kertoo vauvakirjani. Sain tämän nimen, kuten melko moni muukin sukupolveni edustaja.

Silja sai nimensä F.E. Sillanpään romaanin Silja – nuorena nukkunut -romaanin mukaan. Jack Witikka ohjasi samannimisen elokuvan vuonna 1956. Se oli Silja Linen syntyessä 1957 vielä tuoreessa muistissa.

Mutta matkaan. Muistijäljet vuosien varrelta saattavat horjahdella. Pääpiirteissään yhteinen taipaleemme on mennyt näin:

Humputteluvuodet

Silvia Regina (Siljalla 1981-1991) oli ensimmäinen Silja-laiva, jonka itse muistan hyvin. 1980-luvun  opiskeluvuonna meidän piti ystäväni  kanssa mennä yhdessä Silvia Reginalle kesätöihin, mutta kohtalo päätti toisin. Jouduin jäämään maihin. Kaverilleni kesä oli työntäyteinen ja hillitön: duunia pikkutunneille, sen jälkeen henksun bailut ja samoilla silmillä aamiaista kattamaan. Nuorena jaksaa.

Silvia Regina oli aikansa muhkeimpia autolauttoja. Sen kastoi tietenkin Ruotsin kuningatar Silvia. Nykyään laivan nimi on Stena Saga ja se seilaa Tanskan ja Norjan välillä.

Opiskeluaikana ja hiukan sen jälkeen humputtelu oli pääsyy lähteä laivalle. Käytin Turun-linjaa kun menin kesätöihin Turun Sanomiin. Laivoista muistan sen, että aina mentiin kansipaikalla. KANSIPAIKALLA!

Alkomahooli ostettiin tax freesta. Perillä Tukholmassa juoma lorotettiin tiiviisiin filmipurkkeihin (kyllä, kameroissa oli ennen filmi, joka ei saanut valottua).  Stockiksen ravintoloissa oli satumaisen kallista. Niinpä Fanta lantrattiin filmipurkkijuomalla. Halvaksi tuli, ja humalaiseksi.

Ruotsi on toisaalla, mutta sinne pääsee laivalla.

Lapsiperheen hupireissut

Silja Serenade (1990-) & Silja Symphony (1991-): Kaikille tutut, täydellisesti rempatut valkeat jättiläiset Oympiaterminaalissa. ”Meidän äiti haluaa aina commodore-hyttiin”. Pitää paikkansa, koska olen iän myötä tullut pikkuisen kermapersiiksi. Kansipaikka on vaihtunut sujuvasti hytin, alkovin ja parvekkeen luokkaan. Kallistahan se on, niin että ei monta kertaa vuodessa.

Vuosi on kuopuksen ratasolemuksesta päätellen 2000.

Reissut kävivät überdyrbariksi, sillä lapset solahtivat loistavasti kermapeffaisuuden maailmaan. He halusivat aina syödä  Happy Lobsterissa kalleimman ja parhaan, äyriäisvadin. Haluaisivat vieläkin, mutta joutuisivat nyt maksamaan itse.

Opiskeleva tytär matkustaa pari kertaa vuodessa kaveriporukalla Tukholmaan. Eivät kuulemma  syö äyriäisvatia.

Ihan ensimmäinen risteily viidestään tehtiin kuopuksen ollessa kolme viikkoa vanha. Hän matkusti syntymätodistuksella. Olimme yötä Ariadnessa Värtanin satamassa. Kaikki oli uutta ja ihanaa!

Junibacken koluttiin, kuten monta kertaa sen jälkeenkin. Pieni mies nukkui isänsä sylissä.

Ruotsissa nauretaan ruotsalaisuudelle. Lempeästi. Värtanin satamassa on asiallinen varoitus.
Värtanista metrolla keskustaan. Rakkaudella Tukholma.

Silja Opera (2002-2004): Kovan onnen ooppera, josta tällä nimellä on vain hyviä muistoja. Kävimme lasten kanssa kesälomareissulla Visbyssä. Oli järkyttävän kylmää, mutta uima-allas lasikuvun alla korvasi kaiken. Kneippbyssä ja Villa Villekullassa oli niin holotna, ettei kukaan kolmesta sankarista uskaltanut vesiliukumäkiin ja se on ihme.

Pikkuisen paleltaa pikkuista.

Raskasta työtä ja salarakkautta

Sally Albatross (1992-94):  4. maaliskuuta 1994 oli perjantai, tietenkin. Töissä Ilta-Sanomissa meillä oli tapana sanoa, että kaikki isot uutiset sattuvat perjantaisin. Emme vielä tienneet mitä tapahtuu keskiviikkoisena syksy-yönä 28.9. samana vuonna.

Estonia upposi. Estonia kulki 1990-91 Siljan omistuksessa nimellä Silja Star, mutta en sillä matkustanut.

Tallinnasta tullut Albatross karahti siis maaliskuussa kiville Porkkalan edustalla, mutta onneksi kaikki ihmiset saatiin turvaan. Jälkipuintia käytiin pitkään ja hartaasti.

Vivahteikas alus ilmestyi  vesille muun muassa Silja Operana, josta edellä. Sen todennäköiset eläkevuodet kuluvat Kuubassa nimellä Celestyal Crystal.

Silja Europa (1993-): Huh huh! Mitähän hänestä kirjoittaisin.

Muistattehan kylmäävän hätäsanoman: Silja Europa… Estonia… Silja Europa…  todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä.

Ensikosketukseni laivaan oli tuon synkeän syysyön jälkeen 1994. Estonian pelastustöitä merellä johtanut kippari Esa Mäkelä ohjasi Turun-linjalla olleen aluksen Helsinkiin. Mukana oli myös seitsemän pelastunutta. Pääsin haastattelemaan Mäkelää heti onnettomuuden jälkeen.

Haastattelukasetti on minulla vieläkin jossain, mutta ei purkulaitetta. Mäkelä on karismaattisin työkontaktini ikinä ja työkeikka kaikkein koskettavin.

Europalla olen ollut sittemmin monesti. Telakalla Muugassa, kun se rakennettiin uudelleen, Iskelmäristeilyllä iskemässä juttua Einistä, Markku Arosta ja tanssikansasta.

Europa risteilee Suomenlahdella yhä.

Estonian uppoamisyönä ja varhain aamulla pelastushelikopterit laskeutuivat tälle paikalle Silja Europan peräkannella.

Wasa Queen (1993-2000): Tämä se vasta oli laiva! Herra Marsin kanssa teimme sillä salaperäisen  matkan Tallinnaan 1996 vielä salarakkaina ollessamme. Suhteemme ei siis ollut julkinen, mutta matkan jälkeen siitä tuli.

Rakkautemme alus on romutettu, mutta me sinnittelemme vielä.

Wasa Queen seilasi vielä, kun perheemme kasvoi. Maailman pienimmällä Pololla matkustettiin. Kukaan ei sellaiseen enää ryhtyisi.

Paluu Wasa Queenille…

Finnjet (1989-2006): Aikanaan maailman suurimman ja nopeimman autolautan historia vaatii ainakin 20 000 kirjoitusmerkkiä tullakseen selvitetyksi. En ryhdy tässä; tein historiajutun Finnjetistä 2007, kun se täytti 30 vuotta. 40-vuotispäiväänsä aikansa superjulkkis ei nähnyt.

Se vietiin häpeällisesti kuolemaan samaan paikkaan kuin Wasa Queen, Intian Alangiin. Vuosi oli 2008.

Finnjet rakennettiin Helsingin ja Travemünden väliseen liikenteeseen. En käynyt sillä Saksassa, mutta Tallinnassa kävin, herrajjestas sentään.

Vietimme päivälleen samanikäisen ystäväni kanssa yhteiset synttärit Tallinnassa vuonna jotain. Minkä lie ruokamyrkytyksen reissulta sain, mutta makasin hytissä vaikeroiden koko paluumatkan. Ehkä se ei ollut se ruoka. Hei vaan, Raija!

Ei missään nimessä kuvia.

Ahvenanmaakin on tosi kiva!

Serellä ja Sympalla on menty monet, monet työreissut. Jari Sillanpää oli ennen kuninkuuttaan Symphonylla baarimikkona ja keksi omien sanojensa mukaan salmiakkikossun. Näissä merkeissä ei tavattu, muissa kyllä.

Ikuisesti on mieleeni jäänyt joulukuinen duunireissu. Samalle päivälle sattui Nobel-palkintojen jako. Olimme liikkeellä loistoporukalla, matkanjohtajanamme ihana Lennu Lahdenperä.

Alkoi sataa lumiräntää. Liikenne puuroutui, metro oli jostain syystä pois päältä, meillä kiire. Taksit olivat Nobel-ajossa, busseja ei kuulunut. Kello tikitti.

Lennu komensi: ”Naiset, kävelkää!” ja asettui jonon johtajaksi. Niin kipitimme keskustasta Värtahamniin (4 km) lumirännässä nappaskengissä ja piikkareissa. Siltaa oltiin veivaamassa pois, kun hyppäsimme kyytiin.

Menimme suoraan viinibaariin.

Sere ja Symppa ovat suosikkejani edelleen. Silja on osa Tallink Siljaa, mutta näillä hyljepiippuisilla on suomalainen henkilökunta. He ovat olleet laivoilla aina.

On kuin kotiin tulisi.

Ennen oli ennen…

…ja nyt on nyt. Kuvat ovat raameissa vessan seinällä. Siitä epätarkkuus.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )